Od kilku dni oczyszczana jest trasa kolejowa z Nowego Dworu Gdańskiego do Szymankowa. Jest to odcinek linii kolejowej nr 256, przebiegający przez malowniczy, nizinny region Żuław Wiślanych. Jest to jednotorowa linia normalnotorowa (rozstaw szyn 1435 mm), o długości około 25 km, łącząca węzeł kolejowy w Szymankowie (na magistrali Tczew–Malbork, linia nr 9) z Nowym Stawem i Nowym Dworem Gdańskim.
Historycznie pełniła kluczową rolę w transporcie pasażerskim i towarowym (zwłaszcza buraków cukrowych), integrując się z siecią żuławskich kolei wąskotorowych.
Historia linii
- Budowa i otwarcie: Linia została oddana do użytku 1 października 1886 r. jako część pruskiej sieci kolejowej, służącej głównie do transportu rolnego z Żuław. W tym samym okresie rozwijano tu także koleje wąskotorowe (np. do cukrowni w Nowym Stawie), co uzupełniało normalnotorową trasę.
- Okres powojenny: Po II wojnie światowej ruch pasażerski obejmował ok. 5 par pociągów dziennie (m.in. relacja Tczew–Nowy Dwór Gdański i Szymankowo–Nowy Dwór Gdański). Stacje w Nowym Stawie i Nowym Dworze Gdańskim były węzłami przeładunkowymi z wąskotorówkami, obsługującymi lokalne cukrownie.
- Upadek i reaktywacje: Przewozy pasażerskie zawieszono 10 lipca 1989 r. z powodu spadku rentowności. W latach 2009–2013, dzięki współpracy Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych (PTMKŻ), Arriva i samorządów, uruchomiono sezonowe pociągi turystyczne z Grudziądza do Nowego Dworu Gdańskiego.
- Szymankowo: Węzeł na linii Tczew–Malbork (nr 9), punkt startowy trasy.
- Nowy Staw: Stacja z bocznicą do dawnej cukrowni; tu krzyżowała się z wąskotorówkami (np. do Lisewa).
- Nowy Dwór Gdański: Końcowa stacja, historyczny węzeł z siecią Żuławskiej Kolei Dojazdowej (wąskotorowej, 750 mm); tu znajdowała się lokomotywownia i place przeładunkowe.
Stacja | Odległość od Szymankowa (przybliżona) | Uwagi |
|---|---|---|
Szymankowo | 0 km | Węzeł magistrali Warszawa–Trójmiasto |
Nowy Staw | ok. 12 km | Połączenie z dawnymi wąskotorówkami do cukrowni |
Nowy Dwór Gdański | ok. 25 km | Integracja z Żuławską Koleją Dojazdową; baza PTMKŻ |
W listopadzie rozpoczęło się porządkowanie torowiska, wycinane są drzewa i krzewy oraz wywożone śmieci. Jak informują pomorskie samorządy, jest to wstęp do modernizacji, motywowanej potrzebą połączenia portu w Gdańsku z siecią wschodnią (linia nr 9) oraz integracją z transportem publicznym. Województwo pomorskie od 2016 r. wskazuje na celowość rewitalizacji w planie zagospodarowania przestrzennego.

Komentarze
Prześlij komentarz